Too busy to miss you - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Sarah Drenth - WaarBenJij.nu Too busy to miss you - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Sarah Drenth - WaarBenJij.nu

Too busy to miss you

Door: Sarah

Blijf op de hoogte en volg Sarah

27 September 2010 | Kenia, Kisumu

Jambo! Habari? Dat betekent Hallo, hoe gaat het ? En dan zeg je: Sijambo.

Dat is het Swahili wat Bente en ik tot nu toe al geleerd hebben. Natuurlijk willen we heel graag de Swahilicursus doen, maar elke keer komen er weer andere dingen tussendoor. Zoals: de was doen, verhuizen, interessante gesprekken met Stephen, kaarten met de jongens of spelletjes doen met Daisy.
De afgelopen week zijn we ook naar Nutrition geweest, wat voor Bente echt een tegenvaller was, maar, aangezien het mij al niks leek, voor mij best een meevaller. Verder hebben we ook geholpen op NFE, non formal education. Dat is een school waar geen examens worden afgenomen, en waar ze ook geen uniform hoeven te dragen. Het zijn kinderen vanaf 8 tot en met 13 jaar die van de straat zijn “geplukt” (sommige zijn wezen, van anderen vinden de ouders het niet belangrijk genoeg om ze naar school te sturen, of ze hebben het geld niet om naar school te gaan). De straatjongens van ons project zijn ook deel van de NFE.
Het was ontzettend leuk om op die school te helpen, omdat ze ook veel tijd krijgen voor hun sociale ontwikkelingen en het verwerken van eventuele trauma’s. Het was echt wel uitdagend omdat ze niet allemaal goed engels kunnen (eigenlijk kunnen een paar dat maar), en omdat het niveau van wat ze kunnen ook heel verschillend is qua bijvoorbeeld wiskunde (rekenen dus).
Ook hebben we nog geholpen op een pre-primary school en dat was wel leuk, en grappig, want die kinderen zijn allemaal zo ontzettend lief, nieuwsgierig en schattig, maar niet zo uitdagend als de NFE.

Verder hebben we dus al veel andere nuttige dingen gedaan, zoals verhuizen. We zijn nu vanaf ons kleine kamertje vertrokken naar een grotere kamer, waar we eindelijk onze koffers helemaal hebben kunnen uitpakken. We zitten nu meer in het huis van het gastgezin.
Deze kamer hebben we ook helemaal zelf schoongemaakt, en daar ben ik best trots op, aangezien je hier geen stofzuiger hebt, dus met een soort bezem zo goed mogelijk al het stof moet wegkrijgen!

Ook hebben we de was gedaan, wat best grappig was omdat Daisy, het dove meisje, ons hielp. Zij gooide ons (nouja, mij dus) erg nat, dus ook de kleren die ik aan had zijn gewassen. Het wassen is toch best lastig, want het moest eerst in een emmer met sop, vervolgens in een emmer met alleen water en daarna nog een keer in een emmer met alleen water, zodat het sop niet in de kleren zou blijven. En geloof me, met je handen wassen is best moeilijk. Ik heb gewoon mijn vinger opengehaald aan mijn kleren.

Dan de gesprekken met Stephen, hij is de broer van Francisca, Evelyn, Benter, Anastacia en Betty (ook een zus). Stephen heeft filosofie gestudeerd dus de gesprekken met hem zijn echt leuk, aangezien ze best een beetje tot discussie leiden en de mensen die mij kennen weten dat ik daar gek op ben! We hebben gepraat over liefde, geld, politiek en geloof. Het is echt interessant want je gaat door die gesprekken echt erover nadenken.

Tussen Bente en mij groeit de band echt, ten minste, dat gevoel heb ik dan. We zijn toch ook heel veel op elkaar aangewezen, alhoewel we ook wel heel veel dingen niet samen doen hoor, en de gesprekken zijn dan ook erg leuk. We lachen behoorlijk veel op een dag, maar we slepen elkaar er ook door. Als we iets vies moeten eten zoals porridge. Dat is een soort pap, maar het zag er gelukkig viezer uit dan het was, maar alsnog was het niet echt lekker!

Dingen die we zoal alleen doen (maar ook wel samen) is kaarten met de jongens, Bente heeft laatst geholpen met koken, voetballen met de kinderen en.. tja, gewoon dingen op de compound. Ook werden we door Eddie gescheiden bij een paar projecten, die we uiteindelijk wel allebei gedaan hebben, en dat was ook best wel even een uitdaging.

Daisy is dus een doof meisje (hoe vaak ik dat nou al wel niet gezegd heb) op wie ik echt gek ben. Ze is erg lief, en ze vindt het ook erg leuk om bij ons te zijn en om met ons spelletjes te doen. Communiceren met haar gaat eigenlijk steeds beter, maar het blijft natuurlijk wel lastig af en toe.

Vaak lopen Bente en ik naar het Pandi Headquarter, en dan worden we op straat natuurlijk vaak aangesproken: hey mzungu! How are you? Witte mensen blijven natuurlijk gewoon een bezichtiging. En we worden ook ontzettend vaak door de bordabordakoeriers en door de motorrijders aangesproken of we een ritje nodig hebben. Dat is vrij irritant.
Maar toen we vrijdag met de jongens naar Lake Victoria waren geweest om te vissen (ja, echt onze favoriete bezigheid), deden ze dat ineens veel minder. Ze hadden eindelijk door dat wij ook gewoon konden lopen, haha!
Van de jongens ken ik nu ondertussen ook al een paar namen, en er is er eentje bij met hele mooie tanden, die staat ook op de foto’s. Zijn naam is Paul, en hij is echt zo lief als die lacht. Maar af en toe merk je ook wel dat hij wat heeft meegemaakt want dan loopt ie een beetje stoer te doen, of hij is juist een beetje treurig. Ik vind hem echt interessant, omdat hij een van de weinige jongens is die niet echt contact met ons probeert te zoeken.

Verder zal ik nog een beetje het gastgezin beschrijven, omdat het natuurlijk heel leuk is om te weten in wat voor familie wij nu zitten.
Aan het hoofd staat mama Mary, een heel lieve wat oudere vrouw, dan heb je haar dochters: Betty, Benter, Evelyn, Francisca en Anastacia. De laatste 2 gaan naar school, Evelyn is op zoek naar een nieuwe baan, Benter heeft haar kappersopleiding afgerond en wil misschien ooit haar eigen zaakje beginnen en van Betty weet ik eigenlijk niet zoveel. Ik weet niet eens zeker of ze wel Betty heet! En als laatste heb je dan Stephen (dat is niet helemaal waar, want je hebt ook nog James en nog andere broers, maar die heb ik nog nooit ontmoet). Hij is dus degene met wie Bente en ik leuke en interessante gesprekken hebben, maar op dit moment is hij “between studies”, volgens mij. De inkomsten van het gezin komen dus vooral via het Pandiproject, waar wij ook onze bijdrage voor kost en inwoning aan betalen.

Bij de foto’s zitten ook foto’s van de compound, zodat jullie een beetje een idee hebben van hoe het er hier uitziet.

Verder zijn we, toen we verhuisd waren, de chocolaatjes van de familie Pruijn tegengekomen en ik wil bij deze even een bedankje plaatsen, ook namens Bente, ze zijn heeeeeeeeeerlijk!

(Daisy vindt ze ook erg lekker!)

Zoals de titel al zegt ben ik too busy to miss you. Maar aan de andere kant snap ik nu wel dat ik het echt wel ga missen daar! Ik heb, tot mijn eigen verbazing, behoefte aan regelmaat en structuur. Want op dit moment voelt het allemaal nog erg als vakantie en heel vrijblijvend, en dat is natuurlijk heel leuk, maar dat hou ik geen 6 maanden vol. Zeker niet buiten mijn vertrouwde omgeving. Dus hopelijk gaan we binnenkort een vaste planning maken!

Dat was het allemaal wel weer zo’n beetje. Laten jullie weten hoe het met jullie allemaal gaat? Via de mail kun je, als je dat graag wilt, mijn nummer vragen en ook mijn e-mailadres waar geen rotzooi op binnen komt, en ook mijn adres hier, voor als je een brief ofzo wilt sturenJ
En, als laatste oproep, ik weet dat het geld kost, maar kun je op de een of andere manier laten weten als mijn smsje aankomt? Want volgens mij gebeurt dat niet altijd helemaal zoals het hoort!

Tot snel!
Liefs

  • 27 September 2010 - 15:35

    Annette:

    HAllo Sarah en Bente

    wat een leuk verslag weer en wat vind ik de foto's leuk. Nu kunnen we hier in nederland ook wat van jullie verhalen beter begrijpen.
    Fijn dat jullie veel aan elkaar hebben.
    Veel succes en plezier meiden

  • 27 September 2010 - 18:02

    Nelleke Van Dijk:

    Meid, ik ben helemaal onder de indruk. Ik wens je alle goeds toe daar.
    Veel liefs, Blondie

  • 27 September 2010 - 18:06

    Willemijn:

    Hee lieve Saar!

    Wat heerlijk om al je verhalen te horen, ik leef ze helemaal mee en geniet ervan! Zoals ik het lees kom je heel enthousiast over, dus ik ben blij dat je het over het algemeen naar je zin hebt.
    De foto's zijn ook geweldig, het valt te begrijpen dat je zo gek bent op Daisy, wat een lieverd! Het is wel erg grauw op de compound he?

    Have fun girl!
    xxxxxxxxxxxx Willie

  • 27 September 2010 - 18:42

    Eline:

    Hey Saar!
    Die projecten zoals dat NFE klinken wel leuk, hoop dat je snel ergens een project vindt waar je iets meer regelmaat hebt en vaker bij kan helpen, maar ik geloof dat jullie eerst nog eeen beetje aan het oriënteren zijn toch?
    Tot nu toe heb ik op mijn smsjes altijd een reactie van jou gehad, en ik stuur je straks nog een mailtje op je 'normale' e-mailadres, dan zal ik ook ff je goede vragen ;)

    Ben het wel eens met Willemijn, dat die compound er een beetje grauw uitziet, maar ik neem aan dat daar ook weleens kinders spelen, en dan zal het er vast anders uit zien.

    veel plezier & succes nog daar, ik ga voor je hopen dat je snel regelmaat vindt, van die vakantie mag wel eens voorbij zijn (dat issie hier duidelijk ook!)

    Dikke kus!

  • 27 September 2010 - 20:09

    Fre:

    Kunnen die kinderen daar wel zwemmen ?

    Mis je

    Ps. kan je nog meer fotos plaatsen ?

  • 28 September 2010 - 19:47

    Els Pruijn:

    Hoi Sarah,

    Leuk dat je zo'n uitgebreid reisverslag bijhoudt met foto's.

    Fijn dat je (jullie) de chocolaatjes lekker vindt. Eet je niet in 1 keer de hele doos leeg net zoals bij ons samen met Robbin de hele koekjestrommel leeg at?

    Heel veel plezier samen en je zult er wel veel van leren.

    Groetjes van ons allemaal.


  • 30 September 2010 - 14:26

    Julia:

    He wereldreiziger!

    Heb net Bente's verhaal gelezen en vind het heel leuk om ook jouw stukje te lezen:P Ik vind het echt heel knap van je dat je het al zo naar je zin hebt! Echt heel leuk:) Ik hoop dat jullie nog een geweldige tijd hebben en ben benieuwd naar jullie volgende verhaaltje. Zijn jullie eigenlijk al bij de nursery school geweest? Zouden jullie ook de groetjes willen doen aan Lucy, want die mailtj mij niet terug?:S Oja, misschien nog een beetje vroeg,maar als jullie een keer een weekend erop uit willen, dan is Kakamega Forest heel leuk! Heel veel plezier nog, de groetjes en geniet van elke dag!

    Liefs,

    Julia

  • 01 Oktober 2010 - 09:26

    Zr. Martia Vd Burgt:

    Ik heb 8 jaar in Kissii distrisct gewerkt in Tabaka en Migori. ben dikwijls in Kisumu geweest.Kennen jullie het weduwen project van Mvr Rentia Krijnen nabij kisumu-Sare ? Heel mooi waard om te bezoeken.
    Veel sukses en groetjas van THuisfront MMD Breda

  • 01 Oktober 2010 - 12:01

    Annemiek:

    Hoi Dames,

    Wat leuk om te lezen dat jullie je vermaken. Wij zouden zondag vertrekken maar er is een noodtoestand in Ecuador dus we mogen er niet heen. We moeten wachten tot we weg kunnen. Dus ik dacht dan ga ik jullie verhalen maar lezen heb ik toch een beetje het idee dat ik niet meer in Nederland ben. Wat ziet het er allemaal gaaf uit daar, en wat zijn jullie al bruin! Heel erg veel plezier daar samen, en ik blijf jullie volgen. En als ik ook weer terug ben moeten we maar wat gaan drinken om ervaringen uit te delen. Geniet er van!! Dikke kus Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Vrijwilligerswerk in Kisumu

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2011

Home sweet home

06 Maart 2011

Een laatste berichtje uit Kisumu

28 Februari 2011

sorrry

14 Februari 2011

Mamsie

06 Februari 2011

Hoppa!
Sarah

Actief sinds 04 Juli 2010
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 36182

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 17 Mei 2015

Ghana - onderzoek

15 September 2010 - 09 Maart 2011

Vrijwilligerswerk in Kisumu

Landen bezocht: