Week 1 van het onderzoek - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Sarah Drenth - WaarBenJij.nu Week 1 van het onderzoek - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Sarah Drenth - WaarBenJij.nu

Week 1 van het onderzoek

Door: Sarah

Blijf op de hoogte en volg Sarah

26 April 2015 | Ghana, Cape Coast

Hoi allemaal,

Daar ben ik dan weer! Drukdruk aan het schrijven geweest vanochtend (vanaf 6 uur)! We moeten namelijk morgenochtend ons eerste vslag inleveren van wat we deze week alleaalheben gezie en meegemaak.
Maandag ben ik dus op grand tour gegaan, wat wil zeggen dat ik lekker door de straatjes gesnuffeld heb.
Verder weet ik niet meer precies hoe ales chronologisch is gegaan, maar ik zal beginnen bij het belangrijkste: Cape Coast Castle. Dit is de plek vanaf waar vroeger de slaven werden gedreven! Dit was best heel indrukwekkend, omdat we ook in de slavenkelders zijn geweest, waar honderden slaven opgepropt zaten. Ze konden niet eens echt liggen als ze wilden slapen, er was nauwelijks daglicht en verse lucht... In het midden en langs de randen liep een goot waar ze hun dagelijke behoeftrs moeten doen. Ook zijn we bij de 'door of no return' geweest. Als ze daardoor heen gingen, kwamen ze niet meer terug. Het gekke was alleen dat de rest van het castle heel mooi was. Het is echt zo'n groot, wit fort dat uitkijkt overde zee.. Ik heb geprobeerd de foto's te uploaden, maar door het slechte wifi duurt dat ongeveer jaren hahaha! Het was erg bijzonder om daar te lopen, maar de groep met wie we waren (Een Ghanees die in de VerenigdeStaten woont e een heuse Afro-amerikaan) hadden nogal haast, waardoor er weinig tijd was om het allemaal op te nemen, dus ik denk dat ik nog een keer terugga. Nade tour heb ik een leuk gesprek gehad met de Afro-Amerikaan, en hoe hij ervaarde dat hij niet echt welkom was hier in Ghana, en dat mensen hem als stranger (oburoni) bleven zien! Dat was natuurlijk erg interessant.
Verder ben ik ook op Fort William geweest, dat is 1 van de 2 forts in de stad die het Castle moesten beschermen. Vanaf daarhad je een prachtig uitzicht over de stad.
Vrijdag ben ik naar de campus van de universiteit geweest om die te verkennen, aangezien ik mijn onderzoek vooral wil afneme bij studentrn. Na aan de verkeerde kant t e zijn afgezet, een kilometer of 2 teruggelopen te hebben was ik zo moe dat ik even aan het strand een drankje ben gaan doen (dat wil ik ook, studeren aan het strand!). Maar daarna bleef een jongen me maar lastig vallen. Toen ik vertelde dat ik verloofd was (dat zou moeten helpen), hield het niet op want hij wilde zo graag met een white lady trouwen dat hij mijn vriendinnen wel wilde ontmoeten. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik gedaan heb alsof ik hem wel zou bellen en ben ik snel weer naar huis vertrokken. Dus maandag ga ik denk ik weer naar de campus, maar dan ga ik denk ik niet alleen hahaha!
Verder heb ik met veel mensen small-talk (oftewel kennismakingsgeekjes) gehad over mijn onderzoek, dat was erg leuk! Ik heb ook een leuke vrouw ontmoet hier die hier in eettent heeft. Ze komt uit Londen, maar haar vader uit Nigeria en haar moedert uit de Caribien (of hoe je dat ook schrijft in het Nederlands)! Ik denk dat zij wel een leuke kandidaat is voor achtergrondinformatie over hoe zij ervaart dat zij door de Ghanezen gezien wordt. De afgelopen keer hebben we het er vooral over gehad hoe zij zich hier als 'volle' vrouw op haar plek voelt. Ook ik heb al van meerdere mensen, zowel man als vrouw, gehoord dat ze vinden dat ik een mooi figuur heb. Dus weer een lekkere opsteker voor mijn zelfvertrouwen hahhaa! De vrouw uit Londen veroordeelde vooral de manier waarop in Londen en Europa negatief wordt gedaan over volle vrouwen en dat ze merkt dat hier, hoewel vollere vrouwen mooier worden gevonden, uiterlijk minder belangrijk is.
Dit zijn wel een beetje de highlightd van mijn week, onderzoekstechnisch gezien dan.
Verder heb ik vaak 's avonds in het eentje aan het strand gezeten (even lekker uitwaaien en zonder dat 'groepsgebeuren'), wat erg lekker eas. Daar heb ik ook leuke discussies gehad met mensen over of ze op een vrouwelijke presidentskandidaat zouden stemmen. Wat bleek: het land was vrouwelijk (motherland), dus dan moest de leider een man zijn. Om de balans te bewaren. Vrouwen mochten wel weer ministers zijn. Maar 2 vrouwen waren het dan weer daarmee oneens, en zeiden juist dat ze daar wel op zoude stemmen: women empowerment!
Maar de mannen en nog een vrouw waren het er over eens dat vrouwen dat werk niet aankonden... Die verklaring schoot natuurlijk bij mij in het verkeerde keelgat, en ik heb ze nog geprobeerd ervan te overtuigen dat vrouwen heel sterk kunnen zijn en intelligent, maar het mocht niet baten!
Vrijdag zijn we gaan stappen en hebben we tot 3 uur gedanst, da was erg leuk! Maar de volgende dag werd ik wakker met flinke keelpijn en heb ik vooral geslapen. (Vandaar dat ik vanochtend zo vroeg wakker was denk ik). De keelpijn is wel iets minder, maar ik heb ook trachitol en strepsils gekregen van een studiegenootjr, want ik kon niet eens gewoon water drinken door de pijn.
Als er zo een farmacie open is, ga ik denk ik nieuwe strepsils halen. Maar hier doen ze sterk aan zondag rustdag, dus ik vraag het me af..
Maarrr... Zometeen naar het strand, een duikje wagen en kijken naar het voetbal (elke zondag spelen ze beach voetbal)!

Fijn weekend nog, en tot snel weer!

  • 26 April 2015 - 15:59

    Wilma:

    Leuk en vooral die discussies! Liefs

  • 28 April 2015 - 14:13

    Gonnie:

    Wow, Sarah, wat heb jij een intensief programma zo. Ik kan mij goed voorstellen, dat je af en toe een 'Moccona-moment' nodig hebt oftewel een moment voor jezelf. En die temperatuur..
    Ik hoop, dat je erin blijft slagen om goed naar je lijf te luisteren, zo mooi als het is :-)
    Het is een instrument op meerdere niveaus!! Take care of yourself!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sarah

Actief sinds 04 Juli 2010
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 36130

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 17 Mei 2015

Ghana - onderzoek

15 September 2010 - 09 Maart 2011

Vrijwilligerswerk in Kisumu

Landen bezocht: